penyokong. (sokonglah rusa!)

Thursday, November 15, 2012

Terbabas.



Dua tahun lepas, masa tu aku baru nak berjinak-jinak nak amar ma'ruf nahi mungkar. sebelum-sebelum tu ada jugak niat nak buat tu semua, tapi tak tahu kenapa rasa tanggungjawab terhadap orang seagama kat sekeliling aku tak ada. mungkin aku pikir "ah diorang dah besar, hak diorang la nak buat apa. dosa diorang tanggung sendiri."

tapi sebenarnya, baru aku tahu, kalau seorang muslim sesat, maka orang-orang kat sekeliling dia akan disoal dan akan dipertanggungjawabkan kat mahsyar nanti. antara soalan-soalan bocor yang bakal ditanya:

"Kenapa kau tak tolong nasihat si polan ni dari terjerumus ke lembah kesesatan?"

itu baru soalan dari Allah. nak lagi best, orang yang sesat tu sendiri (si polan) tanya kat kita balik:

"Kenapa kau tak halang aku masa aku minum darah kambing hitam depan mata kau?"

hah seram tak seram. orang yang berbuat mungkar sendiri mempertanggungjawabkan kite atas perbuatan die. macam tu la lebih kurang suasana kat padang mahsyar nanti, semua orang pentingkan diri. nak lagi best, semua hutang dituntut masa tu. kena pulak ada mangsa aniaya akan jadi jutawan, orang yang menganiaya dia akan jadi muflis. janji tuhan tu pasti, Allah Maha Adil.

Ok, tersasar jauh.


nak dijadikan cerita, masa tu aku terbabas subuh, yakni subuh gajah. dan aku taklah bangga dapat terbabas subuh sebenarnya sebab pernah aku ditempelak ustaz bila aku tanya pasal subuh gajah ni. dia kata,

"Apesal nak gajah-gajah? Kalau sekali tu dimaafkanlah, tapi kenapa nak buat sampai dua tiga kali?"

huu. sentap aku kena herdik tahu. serta merta insap.

ok, diulang, aku terbabas subuh, dekat pukul 8 dah kot. masa tu, aku kat kolej. roommates aku seramai empat orang. dua tak boleh solat rasanya, sebab tu lah tak ada sesiapa nak kejut aku subuh.

lepas aku qada' solat, serta merta aku teringat sorang lagi roommate aku ni, dia boleh solat. jenis dia ni pun jenis yang kena kejut subuh, baru bangun. so, konfem la dia belum subuh.

dengan telekung masih tersarung, aku kejutkanlah dia.

"Dila (bukan nama sebenar), bangun. dah subuh belum?" aku straight bertanya walaupun dia tengah mamai dan kemungkinan aku ditempik agak besar sebab terus shoot soalan.

"Hm?" Dila bukak mata sikit. lepas tu terus ambik handphone, tengok jam. mungkin sebab dia usha kat tingkap nampak dah cerah gila.

"Belum. aku qada' zohor nanti," Dila sambung sambil meneruskan tidur.

aku pun agak terkesima sambil cakap dalam hati 'Oh boleh macam tu?'

lepas dila bangun dalam sejam lebih lepas tu, aku tanya la dia balik.

"Betul ke kalau terlepas subuh, kena qada' masa zohor?" aku memang bertanya sebab nak tahu.

"Boleh je. Aku selalu macam tu," jawab dila yakin.

aku tak adalah nak tanya dia 'kau dengar dari ustaz mana?' sebab soalan tu sangat rude. so aku diamkan dulu sambil berkata, "Ohh yeke.."

esoknya, untunglah aku ambik kokurikukulum Pengurusan Institusi Kekeluargaan, yang mengajar aku tu seorang ustaz, yakni orang yang boleh aku rujuk la asal hukum hakam ni semua.

persoalan qada' subuh ni memang membelenggu aku. habis je kelas, straight aku datang ke dia tanya pasal ni.

"Ustaz, nak tanya sikit. Kalau terlepas solat subuh, nak subuh gajah tu waktu zohor ke, waktu kita baru terjaga tu?" aku tanya dalam nada bergurau.

tetiba ustaz tu jadi bengis (padahal dalam kelas ustaz tu memang sporting gila) pastu dia cakap

"Apesal nak gajah-gajah? Kalau sekali tu dimaafkanlah, tapi kenapa nak buat sampai dua tiga kali?"

p/s ; inilah ustaz yg aku mensi di atas.

aku terus berubah takut. garang ustaz ni kalau pasal ibadah. salah tone plak tanya tadi.

"Tak ustaz, macam ni. kadang-kadang tu, terlepas. Nak qada' nye dalam waktu zohor ke?" aku cuba bertanya dalam nada serius.

"Mana boleh. kalau dah terjaga tu, terus qada'. sedangkan solat fardhu lagi disuruh buat di awal waktu, inikan yang qada'," suara ustaz mulai mengendur. Alhamdulillah, aku dah dapat kekuatan balik untuk memandang muka ustaz.

"Tapi, janganlah sebab ada kelonggaran qada', asyik nak terbabas je. Jagalah solat tu," aku rasa terperli. adusss ustaz. tepat ke batang hidung saya.

"Oh yeke ustaz. terima kasih banyak ye ustaz. Assalamualaikum," aku terus meminta diri.


. . .


 



   

No comments: